Nálunk a nagyi receptje tényleg a nagyié
Kreatív.hu interjú Sági Zsófiával, a Sóbors.hu főszerkesztőjével

Az olvasottságot tekintve egy év alatt nagyot nőtt a Femina Média gasztrosite-ja. Erre a Kreatív.hu is felfigyelt, és egy átfogó interjút készített Sági Zsófiával, a Sóbors főszerkesztőjével a tavalyi év növekedéséről, a celebszakácsokról és a női célközönségről. A teljes interjú elérhető online, a Kreatív.hu-n és a Kreatív 2021/3-4.-számának hasábjain Egy gasztrooldalnak 2020 igazán nem volt rossz év címmel.

p4146701.jpg

Balkányi Nóra interjúja

Mára a Femina Média része a Dívány.hu, a Femina.hu, a Retikül, a Nőifriss.hu és 2018 tavaszán induló, a többivel ellentétben csak gasztrotematikával foglalkozó Sóbors.hu. A Sóbors folyamatosan növelte a napi átlag-látogatószám alapján mérhető olvasottságát (RU): az első hónapban 14 ezer volt, 2021 első negyedévében már 61 ezer fölé ment. Ebben a folyamatban 2020 kiemelten jó év volt: a Sóbors közlése szerint tavaly januárhoz képest idén januárra 65 százalékos a RU-mutató növekedése.

Az oldalon 2019 őszén fejlesztettek komolyabban SEO szempontból, tisztább dizájnnal, személyre szabható receptekkel. Sági Zsófia 2018 októbere óta dolgozik a lapnál, főszerkesztőként tavaly októberben váltotta a szülési szabadságát töltő Fehér Ágit.

A hirdetők felé a női portfólió részeként, egységesen jelentek meg – tartalmi szempontból hogyan viszonyultok a Femina Média többi tagjához?

A Feminán inkább a klasszikus értelemben vett receptek jellemzőek, a Retikülön pedig a szépségápoláshoz köthető bőrszépítő turmixokról, alapanyagok jótékony hatásairól írnak a kollégák. A Díványon szintén sok a recept, ételteszteket, interjúkat is készítenek termelőkkel, gyártókkal, a gasztronómia képviselőivel. A Sóbors viszont szakújságírók által írt gasztromagazin, ahol a receptek mellett írunk konyhatechnológiáról, és nagyinterjúkat, éttermi és piaci körképeket is rendszeresen készítünk. Koherens egészet a Femina Média többi tagjával leginkább a keresztlinkelésekkel és az ajánlókkal tudunk alkotni. 

Hogyan jelentek meg most az Index nyitóoldalán?

A Femina dobozban négy állandó cikkhelyünk van, de natív tartalmaink külön nagyképes kiemelést is kapnak. Az Index címoldali megjelenés inkább brandszempontból fontos, forgalomterelés-részről csak kis szeletét adja a látogatószámunknak.

Mi változott leginkább az oldal 2019-es újrahúzása óta?

Rengeteget tisztult a megjelenésünk, jól működik a személyre szabható funkció is, amivel az olvasó beállíthatja, hány főre szeretne főzni. A címkealapú keresésünk is kifejezetten praktikus és jól szponzorálható, egy-egy kampány téma és alapanyag alapján is célozható.

p4146690.jpg

Az Indamedia kiemelten minőségi oldalaként kommunikál a Sóborsról. Hogyan jelenik meg ez a törekvés tartalmi szempontból?

Kiemelném, hogy mostanra minden harmadik női olvasónk AB státuszú, úgy gondolom, ez nagyon erős az olvasói összetétel szempontjából. Összességében az elsődleges szempont a megjelenő anyagok minősége. Lefőzött, kipróbált receptjeink vannak, és egyre több a saját fotóval ellátott tartalom is – erre igyekszünk ráerősíteni a jövőben. Ha újranyitnak a helyek, szeretnénk több étteremkritikát is írni. 

Jelenleg hárman dolgozunk a szerkesztőségben, mindenki másban erős, így színes tartalmat tudunk generálni: Szász Eszter kollégám a zsidó konyháról és szokásokról ír, anyaként a szülők számára készít praktikus, egészséges, gyors recepteket. Botos Claudia a hagyományos magyar és roma gasztronómiát viszi, én pedig szeretek kísérletezni, nemzetközi recepteket kipróbálni. Emellett megírom a nagyszüleim receptjeit és tanácsait is – nálunk a nagyi receptje tényleg a nagyié. 

Foglalkozunk étel-intoleranciával kapcsolatos témákkal, cukor- és laktózmentes receptekkel, helyettesítő alapanyagokkal is. A maradékfelhasználás, a tudatos fogyasztás szintén kiemelten fontos témák lettek, így erős az egészség- és környezettudatos vonal, nagyjából a receptjeink fele beleillik ebbe a kategóriába. Ez amúgy általános trend, például vegán blogból is egyre több van.

A járványhelyzet számotokra több olvasót hozott – milyen tartalmakkal reagáltatok, mik a tervek?

Sok online rendeléssel és bevásárlással kapcsolatos téma indult be. Honnan és hogyan érkezik az étel? Melyik a legjobb étterem, ha éppen hamburgert szeretnénk rendelni? Mivel sokkal többen dolgoznak otthonról, az egyszerűen és hamar elkészíthető receptek a tavaszi időszakban felkapottak lettek, azóta is sokan olvassák őket. Nagy az érdeklődés az immunerősítő ételek, gyógyteák után is.

Tervezünk erősíteni a vizuális tartalmakon, a fotó mellett akár saját videós anyagokkal, de egyelőre a home office mellett ez nehezebb. Idén a látogatószám stabilizálásán van inkább a fókusz, emellett a közösségi oldalakon való jelenlétünket szeretnénk tovább erősíteni. A mobilos felhasználókra is jobban figyelünk, 65 százalék ezen a platformon olvas minket.

Hogyan hat rátok a sok celebszakács, gasztroinfluenszer vagy főzős műsor? Terveztek együttműködéseket?

Alapvetően pozitívan hat ránk: sokakat vonz a gasztrotémák felé. Az influenszerek elérik a fiatalokat is, megszerettetik velük a főzést. Ez nekünk is jó, de kifejezett együttműködést most nem tervezünk. Amellett, hogy mindig közlünk összetettebb, bonyolultabb recepteket is, sok konyhatechnikai anyagunk szól kifejezetten kezdőknek, ezek elérik a fiatal réteget is. Az olvasóink harmada 18–40 éves, közülük is legtöbben a 25–35 éves korosztályba tartoznak.

Megvizsgáltuk az online sajtótermékek látogatottságát az idei első negyedévben. Nemi eloszlás szerint többször fordul elő, hogy a gasztrooldalakat több nő látogatja, mint a kifejezetten nőinek mondott lapokat. Szerinted ez miért lehet így?

A Sóbors olvasóinak 70 százaléka nő. Mi is úgy látjuk, hogy itthon a háziasszonyszerep még mindig erős. Megmaradt a beidegződés a társadalomban, hogy a főzés tradicionálisan női szerep. Valószínűleg ezért szeretné több női – főként fiatal – olvasónk elsajátítani az alapokat. Emellett a nőinek mondott lapokban például erős lehet a bulvártartalom, ami ugyanúgy érdekelheti a férfi olvasókat is.

Mennyire kommunikáltok tudatosan nők felé?

Nem gondolom, hogy tudatosan szólnának a receptjeink vagy konyhatechnológiai témáink a nőknek, általánosan szólunk az emberekhez, kezdőkhöz és gyakorlott szakácsokhoz ugyanúgy. A Facebookon például több mint 30 ezer követőnk van, sok a férfiak által írt komment vagy privát üzenet. Úgy látjuk, ők is aktívan vesznek részt a kommunikációban.

Felhívjuk figyelmedet, hogy az e-mailben megadott adataidat az adatvédelmi tájékoztatóban leírtak alajpán kezeljük. Amennyiben ezt elfogadod, kattints a rendben gombra.

süti beállítások módosítása